Kde jsou ty doby, kdy do českých kopců funěl vlak, poháněný párou.
– Když začátkem devatenáctého století vyjely první parní lokomotivy, nestačili se lidé divit, jakou rychlostí upalují. Dnes by se nám zdála parní mašinka pomalá.
Ale i parní lokomotivy měly své rekordy.
– Ta nejrychlejší upalovala dvou set kilometrovou rychlostí, po Velké Británii.

Parní vlaky mají několik specifických vlastností.
– Vyvolávají romantické představy a mají zcela neromantický podíl na rozvoji astmatu u dětí.
– Jejich nevýhodou je prašnost.
– Dalšími argumenty na jejich odstavení, byla pomalá akcelerace a velká pracnost obsluhy.
Poslední parní vlak se u nás vyrobil roku 1958 a o dvaadvacet let později, naposledy vyjel.Parní vlaky nezanikly úplně, ale staly se spíše zajímavostí a turistickým lákadlem.


Ani si nesedejte, bude se vystupovat

Dnes se cestuje jinak. Od parních vláčků jsme se propracovali až k vlakům, které ke svému provozu potřebují magnet.
– Pokud by někdo prohlásil, že tyto vlaky nejedou, ale přímo letí, tak má naprostou pravdu.
– Kolejí se nedotýkají, nýbrž plují po polštáři magnetického pole.
Jako například nejrychlejší vlak na světě, nazvaný Maglev. Jezdí v Japonsku a už uháněl rychlostí šesti set kilometrů za hodinu. Umíte si představit, že byste byli za pouhou hodinu u moře? Tyto vlaky ještě v běžném provozu nejsou. Jejich nasazení se plánuje tak za deset let. Jejich provozní rychlost bude o něco nižší.


Vlak znamená rychlost

Jestliže byste se chtěli svézt některým z rychlovlaků, nemusíte čekat.
– K dispozici jsou už dnes.
– Stačí si zaletět do Číny a ze šanghajského letiště Vás odveze mašinka rychlostí čtyři sta třicet kilometrů za hodinu.
Naše Pendolino také nikterak nepokulhává.
– Jestliže by dostalo poloviční náskok, rozhodně by drželo s čínským vlakem krok.