Kde jsou ty doby, kdy do českých kopců funěl vlak, poháněný párou.
–         Když začátkem devatenáctého století vyjely první parní lokomotivy, nestačili se lidé divit, jakou rychlostí upalují. Dnes by se nám zdála parní mašinka pomalá.
Ale i parní lokomotivy měly své rekordy.
–         Ta nejrychlejší upalovala dvou set kilometrovou rychlostí, po Velké Británii.
parní lokomotiva při jízdě
Parní vlaky mají několik specifických vlastností.
–         Vyvolávají romantické představy a mají zcela neromantický podíl na rozvoji astmatu u dětí.
–         Jejich nevýhodou je prašnost.
–         Dalšími argumenty na jejich odstavení, byla pomalá akcelerace a velká pracnost obsluhy.
Poslední parní vlak se u nás vyrobil roku 1958 a o dvaadvacet let později, naposledy vyjel.Parní vlaky nezanikly úplně, ale staly se spíše zajímavostí a turistickým lákadlem.


Ani si nesedejte, bude se vystupovat

Dnes se cestuje jinak. Od parních vláčků jsme se propracovali až k vlakům, které ke svému provozu potřebují magnet.
–         Pokud by někdo prohlásil, že tyto vlaky nejedou, ale přímo letí, tak má naprostou pravdu.
–         Kolejí se nedotýkají, nýbrž plují po polštáři magnetického pole.
Jako například nejrychlejší vlak na světě, nazvaný Maglev. Jezdí v Japonsku a už uháněl rychlostí šesti set kilometrů za hodinu. Umíte si představit, že byste byli za pouhou hodinu u moře? Tyto vlaky ještě v běžném provozu nejsou. Jejich nasazení se plánuje tak za deset let. Jejich provozní rychlost bude o něco nižší.

rychlovlaky v Japobnsku
Vlak znamená rychlost

Jestliže byste se chtěli svézt některým z rychlovlaků, nemusíte čekat.
–         K dispozici jsou už dnes.
–         Stačí si zaletět do Číny a ze šanghajského letiště Vás odveze mašinka rychlostí čtyři sta třicet kilometrů za hodinu.
Naše Pendolino také nikterak nepokulhává.
–         Jestliže by dostalo poloviční náskok, rozhodně by drželo s čínským vlakem krok.

4.0
01